Septembrī Francijas dienvidu pilsētā Tulūzā notika ikgadējais, šogad jau divdesmit septītais "Cartoon Forum" – Eiropas animācijas seriālu finansēšanas un kopprodukcijas forums. Absinta dzērāji truši no Igaunijas, laimes menedžments Lietuvā, 1600 animācijas profesionāļu Īrijā un citas interesantas lietas, ko klātienē uzzināja un piedzīvoja Foruma dalībniece Anna Rozenvalde.
Cartoon Forum ir vienīgais tieši animācijas seriāliem veltītais šāda veida pasākums Eiropā. Trīs dienās 80 animācijas seriālu projekti tika prezentēti ap 900 foruma dalībniekiem no 30 pasaules valstīm, lai iepazīstinātu ar jauno projektu iestrādēm potenciālos investorus – TV kanālus, distributorus, līdzproducentus. Viesu vidū pārstāvēti gan Eiropas vadošie TV kanāli bērniem (BBC Children, KI.KA, France Television, CANAL+, Nickelodeon u.c.), gan arī digitālās platformas - interneta straumēšanas vietnes Netflix, Toon Google, u.c, kurām ir aizvien nozīmīgāka loma audiovizuālā satura izplatīšanā.
Cartoon Forum priekšrocība ir iepazīt projektus to agrīnā tapšanas stadijā, kad ideja nereti vēl tikai veidojas un ir ļoti dzīva. Tas rada īpašu noskaņu, kas virmo gaisā, kad aizrautīgi cilvēki atklāj savus nākotnes ieceres. Savulaik tieši šajā forumā tika pamanīti un atbalstu guva nu jau visā pasaulē iemīļotie bērnu seriāli Peppa Pig / Cūciņa Pepa, Minuscules / Kukaiņu dzīve u.c.
2011. gadā Peppa Pig komanda ieradās Cartoon Forum ar 12% finansējumu un BBC noraidījumu, bet mājup devās jau ar 85% nodrošināta budžeta ražošanai un izplatīšanas aģenta investīcijām.
Kā liecina organizatoru statistika, investorus izdodas piesaistīt vismaz vienai trešdaļai prezentēto projektu, 27 gadu laikā gandrīz 700 seriālu jau ir saņēmuši atbalstu.
Cartoon Forum sniedz koncentrētu priekšstatu par to, kādas tendences dominē animācijas nozarē šobrīd un kas būs aktuāls tuvākā nākotnē. Prezentācijas notiek trīs dažāda lieluma zālēs vienlaikus. Katra projekta prezentācijai tiek atvēlētas 30 minūtes, kurās tiek atklāts seriāla vēstījums, galveno tēlu raksturojums, tēlu struktūra, skices, parādīts neliels darba materiāls un, protams, sniegtas ziņas par izmaksām un nepieciešamo finansējumu.
Francija dominē, Īrija pārsteidz
Vairāk nekā ceturtā daļa Cartoon Forum prezentēto projektu tapuši Francijā. Animācijas industrijai, tāpat kā kino nozarei kopumā, Francijā ir stratēģiski nozīmīgas nacionālas industrijas statuss un tajā tiek saskatīts liels starptautisks potenciāls. Vietējās animācijas studijas un animācijas ražošana valstī tiek atbalstīta gan ar nodokļu atlaidēm, gan ievērojamu atbalstu no CNC (Centre National du Cinéma et de L’Image Animée). Tiek lēsts, ka nodokļu atlaides un automātiskās CNC subsīdijas Francijas animācijas veidotājiem nodrošina ap 35 – 45% no filmas budžeta.
Šogad Cartoon Forum uzsāka jaunu tradīciju – izcelt kādas vienas valsts animācijas veikumu.
Par pirmo valsti, kas nonāca starmešu gaismā, kļuva Īrija, kas bija arī trešā visplašāk pārstāvētā valsts šā gada forumā – īri piedalījās ar astoņiem jauniem animācijas projektiem. Īrija ir arī lielisks piemērs tam, kā ar mērķtiecīgu valsts atbalsta politiku animācijas industrija pēdējo gadu laikā ir uzplaukusi. Šobrīd Īrijā, kur iedzīvotāju skaits nepārsniedz 5 miljonus, aktīvi darbojas 22 animācijas studijas, kurās strādā 1600 profesionāļu.
Lietuva un Igaunija: par laimes mācību un absinta trušiem
Šogad pusstundu garajās projektu prezentācijās jeb pamatpičingā nebija pārstāvēts neviens projekts no Latvijas. Toties īsajā, 10 minūšu „otrās iespējas” pičingā piedalījās Latvijā reģistrētās kompānijas Shar Baltics veidotais projekts Yin & Yana (52 x 11 min), ko veidojuši Krievijas animatori Oļegs Užinovs un Antons Djakovs. Tas ir izglītojoši izklaidējošs seriāls par meitenīti Janu un viņas draugu citplanētieti Jinu, kuri abi kopā iepazīst dažādu tautu tradīcijas un pasaules izpratni.
Latvijas vārds šogad izskanēja arī citā kontekstā – bija prieks uzzināt, ka Latvijas Televīzija izvirzīta Cartoon Forum balvai kategorijā Gada labākais TV kanāls. Galveno balvu pēc klātesošo dalībnieku balsojuma šogad ieguva franču komerckanāls M6, bet Latvijas sabiedriskā medija vārds izskanēja solīdā kompānijā - līdzās Zviedrijas sabiedriskajai televīzijai, kanāliem Nickelodeon un RTE Jr. (Īrijas sabiedriskās televīzijas bērnu kanāls), kuri arī pretendēja uz galveno balvu. Pieļauju, ka LTV nominācija ir saistīta ar mērķtiecīgu orientēšanos uz Eiropas animācijas programmām un daudzveidīgu atlasi, kā arī investīcijām satura kvalitatīvā adaptācijā.
Gan Lietuva, gan Igaunija pamatpičingā bija pārstāvētas katra ar vienu projektu. Lietuvieši no studijas Kinomind Films bija atveduši ieceri seriālam Happy Go Hopscotch (52 x 7 min), kas adresēts pirmsskolas vecuma bērniem un viņu vecākiem. Filmas veidotāji atsaucas uz laimes indeksa pētījumiem, pēc kuru rezultātiem var spriest, ka mēs, Baltijas valstu tautas, esam (vai jūtamies) starp nelaimīgākajām nācijām Eiropā. Tāpēc jau no mazotnes jāapgūst laimes menedžments - kā tikt galā ar bēdīgām situācijām, kā vairot prieku un neļauties skumjām. Apgūt šādas iemaņas palīdzētu Happy Go Hopscotch jautrie stāstiņi no dzīvnieku dzīves.
Lietuvieši šā projekta attīstības perspektīvu saista ne tikai ar TV ekrānu, bet arī ar citiem medijiem.
Tā ir aktuāla tendence arī kopumā - vairāk nekā puse no forumā prezentētajiem projektiem uzsver nepieciešamību izplatīt saturu vairākās platformās vienlaikus.
Tas nozīmē digitālā satura attīstību, piemēram, radot lietotnes vai spēlītes. Taču kā atzīst pasākuma organizētāji, šim mērķim Eiropā vēl aizvien ir ļoti sarežģīti atrast finansējumu. Vienlaikus tiek uzsvērts, ka tā saucamā cross-media pieeja nodrošina plašāku auditorijas pārklājumu un labāku zīmola atpazīstamību, kas ir komerciālas veiksmes pamatā.
Igaunijas projekts Manivald and the Absinthe Rabbits (13x11 min) pārstāv pieaugušajiem domātā animācijas satura nišu. Seriāla ideja pieder Horvātijā dzīvojošai igauņu māksliniecei Chintis Lundgreni, kura līdz šim guvusi atpazīstamību kā festivālos cirkulējošu animācijas īsfilmu autore. Par sava jaunā darba iedvesmas avotu māksliniece min Aki Kaurismeki filmas un igauņu mākslinieku zīmētās animācijas tradīcijas.
Īsfilmu cikla pamatā ir mīlas trīsstūris – lapsu puisis Manivalds (gejs), viņa valdonīgā māte un seksīgais vilks Tomass.
Filmas komisko elementu paspilgtina trušu – absinta cienītāju – muzikālās intermēdijas. Manivald and the Absinthe Rabbits ir gana ekscentrisks, bet reizē ļoti precīzs cilvēcisko vājību vērojums.
Modē - animācija pieaugušajiem
Manivalds un absinta truši visdrīzāk nenonāks klasisko lineāro TV kanālu programmās, jo pozicionējuma un formāta ziņā īsti neiederas nevienā no standarta TV slejām. Tomēr jāatzīmē, ka pieaugušo auditorijai domātām īsformāta filmām ir aizvien pieaugošs pieprasījums VOD (video on demand / video uz pieprasījumu) platformās un eksperti paredz, ka pieprasījums arvien pieaugs. No pieaugušo auditorijai domātajiem projektiem uzmanības vērtas šķiet arī beļģu producentu Narrativ Nation iestrādes seriālam Macadam Valley (52 x 2min) – kodolīgs, politnekorekts humors, realizēts klasiskā komiksu stila animācijā.
Attiecībā uz bērnu seriāliem liela uzmanība, īpaši no sabiedrisko mediju puses, tiek piešķirta izglītojošajam aspektam un seriālos paustajām vērtībām. Ar lielu rūpību daudzi no projektiem iedziļinās bērnu uztverē un meklē veidus, kā attīstīt bērnu emocionālo un vizuālo inteliģenci, kā risināt bērnu problēmas (bailes no tumsas, vienaudžu vardarbība internetā). Kā iemācīties paust dusmas, nesāpinot citus? Kā iedrošināt meitenes uzņemties līderību? Neitrāls dzimumu lomu attēlojums ir viena no pamatprasībām, kas izskan Eiropas sabiedrisko mediju satura iepirkumu nostādnēs. Daudzām filmām ir skaidri noteikts izglītojošs mērķis. Piemēram, gaišumu izstarojošais Cyber Group projekts Menino iepazīstina ar dažādu pasaules tautu dzīvesveidu caur bērna uztveres prizmu, tādējādi veicinot savstarpēju sapratni un iecietību. Paredzams, ka šim projektam būs arī UNICEF atbalsts.
Daudzu prezentēto seriālu pamatā ir popularitāti ieguvušas grāmatas. Dāņu kompānija A Film Production sava jaunā projekta Mazais vampīrs ideju smēlusies vācu rakstnieces Angelas Zommeres-Bodenburgas populāro grāmatu ciklā ar tādu pašu nosaukumu. Savukārt franču kompānija Blue Spirit Productions izmantojusi Luisa Kerola grāmatas Alise Brīnumzemē tēlus, lai radītu populārā darba jaunu versiju Alice& Lewis (52 x 11min), kas domāta pirmsskolas vecuma bērniem.
Un Latvijā?
Latvijā mēs esam galvenokārt bērniem domātu TV animācijas seriālu patērētāji, nevis veidotāji. Pirms pāris gadiem Cartoon Forum Latviju pārstāvēja divi studijas Atom Art izloloti projekti Lupatiņi un Bize un Neguļa (režisors Edmunds Jansons, producente Sabīne Andersone). Atsauksmes par Lupatiņiem klātienē bija ļoti pozitīvas, bet piesaistīt vērā ņemamu ārvalstu līdzfinansējumu seriālam diemžēl neizdevās. Tā kā tobrīd pašmāju finansējums bija salīdzinoši neliels, tas, iespējams, apgrūtināja ārzemju partneru piesaisti. Tomēr līdzdalību šajā Cartoon Forum producente vērtē kā izdevušos, jo tas ļāva piesaistīt ārzemju izplatītāju filmai Bize un Neguļa, kuru nu izdevies licencēt Zviedrijas sabiedriskajai televīzijai.
Tā šobrīd ir vispārēja Latvijas problēma, ka nacionālajiem TV kanāliem trūkst finansējuma, lai sniegtu pilnvērtīgu atbalstu filmas izveidei, savukārt Nacionālajā Kino centrā nav specializētas atbalsta programmas, kas ļautu pretendēt uz finansējumu animācijas seriāla izveidei (atbalstu ir iespējams saņemt tikai īsfilmām un īsfilmu cikliem vai pilnmetrāžas filmām).
Animācija ir ļoti dārga industrija, seriālam vienas minūtes izmaksas svārstās vidēji no 5000 līdz 10000 eiro un standarta garuma seriāla (52 x 12 min) budžets sasniedz ap 4 miljonus eiro, kas būtu pārāk liels slogs Nacionālajam Kino centram.
Lai varētu nosegt šādas izmaksas, būtiska loma ir TV kanālu pasūtījumam un valsts atbalstam, iespējams, ar mērķtiecīgu industrijas atbalstu (piemēram, nodokļu atlaidēm), kā arī ārvalstu līdzproducentu ieguldījumam. Ja paši nenodrošināsim vērā ņemamu atbalstu no vietējiem resursiem, arī ārzemnieki mums nespēs palīdzēt.
Jācer, ka Latvijā bērniem būs jaunas Animācijas brigādes un Lupatiņi, un te sava nozīmīga loma var izrādīties arī Cartoon Forum – vietai, kur atsperties, kur iegūt starptautisku finansējumu un sadarbības partnerus. Šis ir Forums, kur var tikai iegūt – ja ne finansējumu, tad lieliskus kontaktus tālākai sadarbībai. Toulouse... there is nothing to lose!