Lai slēgtās kinoteātru durvis nerada maldīgu priekšstatu – jauns, žanriski un estētiski daudzveidīgs vietējais kino ir, un šosezon tā ir pavisam daudz! Filmas joprojām gaida tikšanos ar savu skatītāju, un vairums šogad pirmizrādīto Latvijas filmu, kas vēl nepaguva izdzīvot pienācīgu Lielā ekrāna dzīvi, jau ir (vai arī tūlīt būs) pieejamas mazajos ekrānos.
Līdz ar trešo mājsēdi jau esam labi iepazinuši savu dīvāna kinozāļu priekšrocības un īpatnības, tāpēc, nemainīgi rūpējoties par drošticamiem orientieriem digitālā satura bezgalīgajā straumē, garo rudens vakaru kino programmu palīdzēs sastādīt Kino Rakstu ceļvedis.
Šāgada RIGA IFF atklāšanas filma
Es piedzimu Rosellīni / The Rossellinis (2020)
Tikai vienā nedēļas nogalē – no 29. līdz 31. oktobrim – pieejama nomāšanai studijas VFS Films Vimeo kanālā.
“Filmas kopējā vēstījuma intonācija var patikt, jo ir ironiski koķeta, un var nepatikt tieši šī paša iemesla dēļ… Režisors Alesandro Rosellīni, filmas stāstam attīstoties un sekojot tam, kā viņš meklē pa pasauli savus atzītos vai atstumtos radus, arvien vairāk kļūst par filmas galveno personu, no aizkadra ievirzoties stāsta centrā. Tomēr filmas galvenais operators ir Valdis Celmiņš, un viņš panācis neuzbāzīgu, bet atklātu novērojumu, liekot aizmirst par profesionālas kameras klātbūtni – piemēram, mazos strīdiņos kafijošanas laikā, kad Izabellas Rosellīni ģimene nepakļaujas Alesandro provocētajām tēmām par iedzimtu augstprātību, skaistuma kultu vai nespēju saglabāt ģimenes vērtības,” raksta kino kritiķe Daira Āboliņa.
KINO RAKSTI: RIGA IFF un Rosellīni. Kino ir iedzimta slimība (14.10.2021.)
Signes Birkovas dokumentālā filma
Uguns aplis (2021)
Filmu būs iespējams straumēt kinoteātra Kino Bize tiešsaistes platformā Mājas kino no 1. novembra.
Gaidot filmu Uguns aplis, kur analogā kino estētikā tverti teātra apvienības Kvadrifrons radošie piedzīvojumi fantasmagoriskajās Rīgas cirka ēkas telpās, Dita Stalovska analizē Signes Birkovas režijas rokrakstu līdz šim: “Gaidot autores jaunos darbus, jāatceras, ka neviena konkrēta filma nav izolēts un pašpietiekams veselums, tas ir veidotāju personisko un kulturālo atsauču lauks, kura teritorija turpina paplašināties ar katru jaunu skatītāju un pat tā paša skatītāja jaunu skatījumu.”
KINO RAKSTI: Raganu medības šodien. Signes Birkovas filma "Es atgriezīšos kā kvēlojoša roze" (2014) (6.06.2021.)
Martas Elīnas Martinsones pilnmetrāžas debija
Tizlenes (2021)
Filmu iespējams nomāt Tet+ par Eur 9.99.
“Sākumā es domāju, ka varbūt virsrakstā jāliek – Dzīve ir tizla, bet, domājot par Martas Elīnas Martinsones jauno filmu un veidu, kādā tā manī atbalsojusies, tomēr liekas, ka tizlumu vispārināt “dzīves kā tādas” apmērā nav godīgi. Un par šo darbu gribas runāt godīgi, jo tieši godīgums nepārprotami ir viens no filmas Tizlenes pamata mērķiem,” raksta dzejniece un publiciste Marija Luīze Meļķe.
KINO RAKSTI: Būt tizlenei (26.08.2021.)
Savukārt režisore Marta Elīna Martinsone dalās atmiņās par filmas tapšanu, citējot savas dienasgrāmatas ierakstus: “2020. gada 26. jūlijs, 5:38 no rīta. Kopumā man šķiet, ka es neko uz laukuma nedaru, ka visu izdomā operators, to novada mans asistents, bet es tizli jokoju un kaut ko lupīju monitorā, krītot uz nerviem mākslai ar nemitīgu piesiešanos sīkumiem. Vēl, protams, man patīk runāties ar dzīvniekiem, kad tie ir uz laukuma.”
KINO RAKSTI: Tizlums nav grēks. Režisores dienasgrāmata (14.07.2021.)
Lienas Šmukstes Instagram seriāls
Mežs:Лес (2021)
Atrodams Tet+ katalogā
Kino kritiķe Dace Čaure analizē filmas Mežs:Лес telpu: “Meža pirmsākumi ir tur, kur parasti rodamas tikai mārketinga kampaņas un papildmateriāli, – Instagramā. Ar regulāriem intervāliem producentu kompānija Katlz.Riga šogad savā kanālā publicēja katru nākamo, vidēji trīs minūtes garo sēriju stāstā par pazudušo meiteni Annu. Un tagad, vairākus mēnešus vēlāk, šie mazie klipiņi ir salīmēti 70 minūtes garā pilnmetrāžas filmā un piedzīvos savu “patieso” pirmizrādi uz lielā ekrāna. “Patieso” lieku pēdiņās, jo šis ir gadījums, kad mazā ekrāna saturs ir pielāgots lielajam, nevis otrādi.”
KINO RAKSTI: RIGA IFF. Jo dziļāk „mežā”, jo…” (15.10.2021.)
Latvijas pieteikums ASV Kinoakadēmijas balvai Oskars – Daces Pūces spēlfilma
Bedre (2021)
Filma pieejama nomāšanai Tet+ par Eur 9.99
“Šī sajūta – siltums un sirsnība gaismā un kadrējumā, cieņa pret skatītāju un varoni aktierspēlē, brīžiem pat aizkustinošs tiešums – caurstrāvo filmu un aizkustina skatītāju,” Pūces kinodarbu recenzē literāte Ieva Melgalve. "Turpmāk filmas dramaturģija drīzāk seko ne tik daudz Janas Egles, cik Regīnas Ezeras darbu principiem – mazā, klusā lauku miestiņā katrai ģimenei ir kāds tumšs un neizrunāts noslēpums, kas ietekmē ne tikai šo ģimeni, bet arī visus ap viņiem, padarot darbojošos personāžu loku par tādu zirnekļa tīmekli, kurā, iesvārstot vienu pavedienu, notrīs citi tam apkārt. Turklāt filmas veidotāju ieviestais siltums un sirsnība, kas visspilgtāk izpaužas Jūrnieka tēlā, bet epizodiski pavīd arī citos, rada sajūtu, ka šis varētu būt Regīnas Ezeras romāns, ko uzrakstījis Kārlis Skalbe un nofilmējis kāds no latvju kino klasiķiem."
KINO RAKSTI: Zem bedres ir bedre (16.09.2021.)
Lietuvas Oskaru pieteikums – studijas VFS Films kopražojumā tapusī lietuviešu dokumentālā filma
Lēciens / Šuolis (2020)
Filma pieejama LMT viedtelevīzijā un Tet+ katalogā.
Filmu recenzē un padomju pārbēdzēju vai neatgriezeņu jautājumu apskata kino kritiķis Agris Redovičs: “Kā izcila jāvērtē unikālo arhīva materiālu atlase un montāža – daudzveidīgie filmējumi prasmīgi harmonizēti. Savienojumā ar tagad jau nosirmojušo tā laika līdzdalībnieku delikāti filmētajām intervijām, arhīva kadri parāda trimdas sabiedrisko kustību jaudu, iekšējo spēku un pārliecību. Tas ir cieņas apliecinājums trimdas politiski aktīvās daļas nepiekāpīgajai un nerimtīgajai cīņai par Baltijas valstu brīvību.”
KINO RAKSTI: "Lēciens". Prom no sociālisma ideāliem (30.11.2020.)
Savukārt žurnālists Kārlis Streips Lēcienu skata no savas pieredzes, augot ASV kā migrantu bērnam: “Pirmais, ko gribu par šo filmu teikt, ir – man bija mazliet sirreālistiski to skatīties, jo momentā atpazinu pilnīgi visus amerikāņu televīzijas žurnālistus un diktorus, kuri stāstīja par jūrnieka piedzīvojumiem, bet viņa bēgšanas faktu kā tādu neatceros. Man tajā laikā bija 10 gadi, varbūt tāpēc, bet tagad – jau pēc filmas noskatīšanās – par to zinu visu.“
KINO RAKSTI: "Lēciens". Ar skatu no Amerikas (26.11.2020.)
Helēnas Zīlītes dokumentālā filma, nominēta Lielajam Kristapam par labāko debiju
Vienam? (2021)
Iekļauta Tet+ katalogā
Filma Vienam? dokumentē četru jauniešu ikdienu Covid pandēmijas apstākļos dažādās Latvijas vietās, meklējot atbildes uz ikdienišķiem un arī eksistenciāliem jautājumiem. “Jautājums Vienam? ir mūžsens un ir bijis aktuāls visos laikos, ne tikai Covid ierobežojumu apstākļos. Uz kopējā apokaliptiskā pandēmijas fona katra indivīda dzīve turpina notikt,” skaidro režisore Helēna Zīlīte.
Daudzsēriju filma
Emīlija. Latvijas preses karaliene (2021)
Pieejama straumēšanai Tet+
Sarunā ar Kino Rakstu galveno redaktori Kristīni Matīsu piedalās filmas veidotāji Kristīne Želve, Andis Mizišs un Andrejs Rudzāts, un operators atklāj idejas dzimšanas aizkulises: “Toreiz, kad bija izsludināts seriālu konkurss, es braucu mašīnā uz mājām, kādu pusstundiņu jābrauc, un kaut kā sāku domāt, kādu seriālu varētu uztaisīt... nu, lai būtu forši. Izdomāju vienu kaut kādu ideju, izdomāju otru... Bet tieši tajā vakarā zvana Gints un saka – klausies, man ir ideja, jātaisa seriāls par Emīliju Benjamiņu! Un es sapratu, ka vienkārši esmu naivs un stulbs, visas tās manas idejas ir bijušas galīgi garām... bet te šitais džeks vienkārši atnāk un – bams!”
KINO RAKSTI: "Emīlija" un viņas mugurkauls (21.09.2021.)
Režisora Māra Martinsona komēdija
Saki Jā! (2021)
Filma iekļauta Go3 abonementā
“Filmas veidotāji ir pieņēmuši lēmumu šo filmu, kas paredzēta standarta auditorijai 35+, tirgot tieši jauniešiem – paaudzei, kam vairs ne tuvu nešķiet smieklīgi joki no kategorijas “vīrieši no Marsa, sievietes no Venēras”, par kādiem smejas filmas režisora vecuma cilvēki. Līdz ar to rodas disonanse – kāpēc gan režisors apzināti stāsta savas paaudzes jokus par sevi trīsreiz jaunākiem cilvēkiem? Vai nebūtu bijis labāk atstāt filmu tur, kur ir tās īstā vieta, – Klases salidojuma, Svingeru un citu vieglo komēdiju auditorijā?“ filmas neierasto mārketinga kampaņu analizē Dace Čaure.
KINO RAKSTI: "Saki Jā!" un "Tiktoks". Sader vai nesader? (12.09.2021.)
Latvijā pirmais īsterns, režisors Matīss Kaža
Wild East. Kur vedīs ceļš (2021)
No 1. novembra būs pieejams straumēšanai Tet+
“Lielākais izaicinājums, ko filma "Wild East. Kur vedīs ceļš" izvirza skatītājam, ir - noticēt režisoram un viņa komandai. Matīss Kaža savā ziņā turpina Latvijas kinovēsturē nozīmīgo, Aleksandra Leimaņa uzsākto "Vella kalpu līniju", attīstot to kā žanru kokteili un jaunu nosacītības līmeni,” raksta kinozinātniece Elīna Reitere.
KINO RAKSTI: Kur vedīs ceļš. Labāk ar zirgu (15.10.2021.)
Ivo Brieža un Ritas Rudušas dokumentālā filma
Homo Sovieticus (2021)
Drīzumā būs skatāma LMT viedtelevīzijā
Filmu apskata kino kritiķis Agris Redovičs: “Nav šaubu, ka labi nodomi vadījuši režisoru Ivo Briedi un scenāristi Ritu Rudušu, darinot 70 minūšu garo dokumentālo vēstījumu par padomju cilvēka fenomenu, tā epidemioloģisko fatālismu un globālo izplatību. Kā paši atzīstas, sēžot uz kādas terases Varšavā, viņi gribējuši atgādināt, cik svarīgi ikvienam nebūt sociāli bezatbildīgam, cik svarīgi pašam analizēt un vērtēt notiekošo. Autori prasmīgi manipulē ar trāpīgi atlasītiem arhīva kadriem, dažviet arī paši būdami klāt ar kinokameru.”
KINO RAKSTI: "Homo Sovieticus". Slidināšanās pa komunisma ledu (30.04.2021.)
Ivara Zviedra filmu izlase
Skatāma Mājas kino, retrospektīvu papildina kinopētnieces Zanes Balčus intervija ar režisoru.
Šoruden Kino Bize piedāvā dokumentālista Ivara Zviedra filmu retrospektīvu – filmu izlasi trīs daļās, kas ietver trīs pilnmetrāžas filmas, trīs īsformāta darbus par Latvijas pierobežu un trīs stāstus par Rīgu un tās iedzīvotājiem.
Savukārt sarunas ierakstā Zviedris stāsta par “dokumentālista lāstu” – attiecību veidošanu ar varoņiem, atbildību par tiem pēc filmas nonākšanas uz ekrāniem un nemitīgo vēlmi dokumentēt notiekošo.